Jak wzmacniać podtorza kolejowe?
Podtorze kolejowe jest konstrukcją ziemną mającą postać przekopu lub nasypu. Jest to swego rodzaju fundament torów, na którym umieszcza się nawierzchnię przeznaczoną do poruszania się pociągów. Jako że jest ona stale narażona na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych oraz duże obciążenie, konieczne jest jej odpowiednie zaprojektowanie, wykonanie i zabezpieczenie. Dzięki temu każdy przejazd będzie bezpieczny, a tory nie ulegną uszkodzeniu.
W jaki sposób wykonuje się wzmocnienie podtorzy kolejowych?
Podczas projektowania i wykonywania dróg kolejowych bardzo ważne jest, aby przebiegały one jak najbardziej w poziomie. Konkretny kształt i przekrój jest określony w przepisach. Sposób wykonania podtorza jest zależny w dużej mierze od kategorii linii kolejowej, rodzaju gruntu, głębokości przekopu oraz wysokości nasypu. Zgodnie z założeniami, podtorze powinno wytrzymać ok. 100 lat.
Najczęstszym sposobem wzmocnienia podtorza to kolumny DSM, geosyntetyki oraz stabilizacja gruntu. Odpowiednio wzmocnione i ustabilizowane podtorze, wraz ze zrobionym odwodnieniem pozwala uzyskać projektowane nośności oraz zapewnia trwałość całej konstrukcji, bez względu na warunki atmosferyczne.
Jakie są zalety wzmocnienia podtorzy?
Dzięki wzmocnieniu podtorza poprzez stabilizację istniejącego gruntu spoiwem hydraulicznym znikną nam problemy związane ze zmianą miąższości tłucznia w postaci ugięć, osiadań, wysadzin czy wychlapów. Unikniemy też zjawisku mieszania się poszczególnych warstw konstrukcyjnych, tym samym znacznie wydłużając żywotność całego torowiska.